Leskowiec, szczyt w Beskidzie Małym na wysokości 922 m.n.m.

Leskowiec – skąd wyruszyć

My swoją wędrówkę na szczyt Leskowiec rozpoczęliśmy w miejscowości Rzyki, na osiedlu Jagódki. Na miejscu jest kilka parkingów, które są płatne – te na posesjach znajdujących się przed szlakiem (10zł za dobę), na samym końcu drogi, tuż przed wejściem na szlak jest parking bezpłatny -dość mały, mieszczący około 15 samochodów. Samochody były również zaparkowane wzdłuż drogi.

Leskowiec – opis szlaku

Rozpoczynając wędrówkę z Rzyk – Jagódki poszliśmy szlakiem czarnym. Początkowo trasa jest dość wymagająca, prowadzi ostro pod górę, jest bardzo kamieniście i wiele korzeni wyrastających na trasę. Trasa jest na tyle stroma, że 21 miesięczny Leon, kiedy go puszczaliśmy leciał do tyłu – w dół.

Maszerując 15/20 minut, trasa delikatnie się spłaszcza, a my dochodzimy do skrzyżowania przy szlaku Białych Serc. Stąd możemy kontynuować nasza wędrówkę szlakiem czarnym lub pójść szlakiem białych serc prowadzącym do Sanktuarium Ludzi Gór na Groniu Jana Pawła II. My wybieramy opcję pierwszą – prowadzącą szlakiem czarnym. Tutaj trasa znów pnie się w górę robiąc się stromą. Czasem również las kończy się ukazując widoki na piękną okolicę.

Po przejściu około kilometra od skrzyżowania przy szlaku Białych Serc docieramy do kolejnego skrzyżowania(Przełęcz Wł. Midowicza 868 m n.p.m.). Stąd w lewą stronę możemy udać się w kierunku Schroniska PTTK na Leskowcu, a w stronę prawą na szczyt Leskowiec. Tym razem wybieramy opcję nr 2 i idziemy w kierunku szczytu. Tutaj droga jest już całkiem przyjemna, lekkie wzniesienie, trochę kamieni. Docieramy na szczyt! Ze szczytu przy odrobinie szczęścia i dobrej widoczności można dostrzec Tatry.

Leskowiec – Schronisko PTTK na Leskowcu – Groń Jana Pawła II

Po krótkim odpoczynku i regeneracyjnym posiłku cofamy się do przełęczy Wł. Midowicza aby dalej udać się do schroniska. Tutaj trasa już prowadzi w dół a przy samym schronisku są piękne widoki.
Okres pandemii koronawirusa skutkuje tym, że schronisko jest zamknięte – nie można wejść do środka, a posiłki są zamawianie i wydawane przy okienku, mimo to frekwencja przy schronisku jest naprawdę duża. Z tego miejsca ruszamy na Groń Jana Pawła II ( 890 m.n.p.m.) Szczyt ten swoją nazwę zawdzięcza licznym odwiedzinom Jana Pawła II za młodu, ostani raz Jego wizyta na szczycie miała miejsce w 1970 już jako kardynał. W 1981 roku nazwę ze szczytu Jaworzyna zmieniono na Groń Jana Pawła II.
Stąd, chcąc wrócić na parking Rzyki-Jagódki możemy wybrać się szlakiem zielonym i niebieskim docierając do skrzyżowania przy szlaku Białych Serc.
My jednak wybieramy trasę czarną, czyli tą którą dotarliśmy na szczyt.

WSKAZÓWKI:

• zabierzcie ze sobą zapas wody,
  • pamiętajcie o wygodnym obuwiu, najlepiej tym do wędrówek górskich,
  • pomimo trasy prowadzącej w lesie nie zapomnijcie o kremie z filtrem UV, szczyt jest na polanie,
  • wybierając się z niemowlakami/ małymi dziećmi nie zabierajmy wózka, wybierzmy nosidełko / chustę,